Subject: Vs: Käsimüügi kaalulangetusravimitest Tervisegeeniusele
From: "Kristi Sarap" <[email-masked]>
To: "Liis Ilves" <[email-masked]>
Date: Tue, 25 Mar 2025 16:16:13 +0300

Tere, Liis!

Ravimiameti poolt vastab kliinilise hindamise büroo juhataja Keiu Heinla.

Allpool vastused küsimus-vastus vormis.

1.	Mida kujutab endast toimeaine orlistatum? Kuidas ravim mõjub?

„Toimeaine orlistaat mõjutab toiduga saadud rasva imendumist ligikaudu 25% 
ning seeläbi suureneb väljaheite rasvasisaldus.“

2.	Kuivõrd efektiivne antud ravim kaalulangetuseks on?

„Oluline on arvestada, et orlistaat on näidustatud koos kergelt kalorivaese, 
vähendatud rasvasisaldusega dieediga. Uuringud, kus täiskasvanud patsiendid 
(KMIga ≥ 28 kg/m2) tarvitasid 60 mg orlistaati kolm korda päevas koos 
kalorivaese vähese rasvasisaldusega dieediga 6 kuu jooksul, oli keskmine 
kaalukaotus orlistaadi rühmas 4,4 kg ning platseeborühmas 2,09 kg.“

3.	Kellele see sobib ja kes seda kindlasti tarvitada ei tohiks?

„Orlistaat on näidustatud täiskasvanutele, kellel on KMI ≥ 28 kg/m2 ehk 
näiteks 170 cm pikkune inimene, kes kaalub 81 kg või enam.  Ravi tuleb 
katkestada 12 nädala pärast, kui patsiendi kehakaal ei ole vähenenud 
vähemalt 5% võrreldes ravi alustamisel mõõdetud kehakaaluga. Ravimi 
kasutamise vastunäidustusteks on näiteks teatud ravimid (tsüklosporiin, 
varfariin jt suukaudsed verevedeldajad või vere hüübimist pärssivad 
ravimid), teatud haigused (krooniline malabsorptsiooni sündroom, kolestaas), 
samuti rasedus ja imetamine. Ettevaatlik peab olema ka teatud ravimite 
koostarvitamisel ja tervislike seisundite puhul.“

4.	Antud ravimi kirjeldusest võib lugeda, et see on näidustatud 
ülekaalulistele täiskasvanutele (KMI 28+). Kuna aga tegu on 
käsimüügiravimiga, on see praktikas kättesaadav ka normaalse 
kehamassiindeksiga täiskasvanutele. Nii mõnelegi, kes sooviksid 
kiirest-lihtsasti mõnest lisakilost vabaneda, võib ravim päris huvipakkuv 
tunduda. Millised ohud antud ravimi tarvitamisega kaasnevad?

„Orlistaadi kõige sagedasemad kõrvaltoimed on seotud seedetrakti häiretega. 
Väga sageli (esineb rohkem kui ühel inimesel 10st) esineb õlist määrivat 
eritist pärasoolest, kõhugaase koos roojamisega, roojapakitsust, 
rasvast/õlist väljaheidet, õlist roojamist, kõhupuhitust ja pehme 
konsistentsiga väljaheidet. Sageli (≥ 1/100 kuni < 1/10) esineb kõhuvalu, 
roojapidamatust, vedelat väljaheidet ja sagenenud roojamist. Vähese 
rasvasisaldusega dieet vähendab seedetrakti kõrvaltoimete tekkevõimalust. 
Ravimi tarvitamise puhul on alati küsimus kasu-riski suhtes ning kas inimene 
on raviefekti nimel valmis eeltoodud kõrvaltoimeid taluma.“

5.	Kas Eesti turule on teisigi sarnase toimeainega ravimeid käsimüügiletile 
tulemas?

„Orlistaati on turustatud Eestis juba mitukümmend aastat retseptiravimina, 
kuid ravimi saadavus on olnud katkendlik. Käesoleva aasta märtsist on 
apteekides käsimüügiravimina saadaval müügiloa hoidja Sandoz Pharmaceuticals 
d.d. orlistaati sisaldav preparaat. Samaväärseid alternatiive hetkel 
saadaval ei ole.“

Ikka head

Kristi Sarap

Ravimiameti kommunikatsiooninõunik

 <mailto:[email-masked]> [email-masked]

Saatja: Liis Ilves <[email-masked]>
Saatmisaeg: teisipäev, 25. märts 2025 12:15
Adressaat: RA Kommunikatsioon <[email-masked]>
Teema: Käsimüügi kaalulangetusravimitest Tervisegeeniusele

Tähelepanu! Tegemist on väljastpoolt asutust saabunud kirjaga. Tundmatu 
saatja korral palume linke ja faile mitte avada.

Tere!

Meie toimetusele on silma jäänud reklaamid, et Eesti apteegiriiulilt saab 
nüüd käsimüügist osta orlistatumi toimeainet sisaldavat 
kaalulangetusravimit. Sooviksimegi selle osas Ravimiameti kommentaari:

1.	Mida kujutab endast toimeaine orlistatum? Kuidas ravim mõjub?
2.	Kuivõrd efektiivne antud ravim kaalulangetuseks on?
3.	Kellele see sobib ja kes seda kindlasti tarvitada ei tohiks?
4.	Antud ravimi kirjeldusest võib lugeda, et see on näidustatud 
ülekaalulistele täiskasvanutele (KMI 28+). Kuna aga tegu on 
käsimüügiravimiga, on see praktikas kättesaadav ka normaalse 
kehamassiindeksiga täiskasvanutele. Nii mõnelegi, kes sooviksid 
kiirest-lihtsasti mõnest lisakilost vabaneda, võib ravim päris huvipakkuv 
tunduda. Millised ohud antud ravimi tarvitamisega kaasnevad?
5.	Kas Eesti turule on teisigi sarnase toimeainega ravimeid käsimüügiletile 
tulemas?

Heade soovidega

Liis

-- 

Liis Ilves

Geenius Meedia

Terviseportaali vastutav toimetaja

+37253491464

 <mailto:[email-masked]> [email-masked]

 <http://tervise.geenius.ee> tervise.geenius.ee